LIBEREC: Po pěti letech existence vstupuje do dalšího roku liberecká Galerie-Lázně. Připravila výstavu jednoho z nejlepších místních grafiků - Jana Měřičky a veřejnosti nabízí také internetovou vizi o lidské budoucnosti pražské dvojice Šárky Koudelové a Ondřeje Basjuka.
Grafik Jan Měřička zprostředkovává svými tisky "Neklid davu" obraz současného života společnosti. K výstavě vydává také knihu. Expozice pražských umělců nabízí navštěvníkům alegorie náročné svým sdělením.
Inspiraci k internetové vizi lidstva hledali mladí umělci ve filmu Stanleye Kubicka 2001: A Space Odyssey, vzniklého v roce 1968. Ve dvou a tří rozměrných artefaktech je možné najít materialistickou filosofii Bedřicha Engelse, když vizi lidstva bezděky spojují s rukou (Podíl práce na polidštění opice, což je jedna z Engelsových tezí). Do ruky pračlověka umísťují mobil (v pražském metru všichni operují mobilem, tvrdí autorka). Jejich dílo odráží svět, ve kterém je mobil údajně komunikačním prostředkem většiny obyvatel.
Spojitost děl i prostoru (úzká, potemnělá chodba navozující úzkost) vyvolává dojem beznaděje, dojem, že jde o všeobecně platnou společenskou realitu. Tady však nelze opomenout stratifikaci společnosti. Lidé, kteří žijí na venkově, vyznávají víc přírodu než internet. Jeho lživost a možnosti přetváření reality ztrácejí mimo zdi velkoměsta svůj účinek, velké množství lidí opovrhuje aplikacemi, kriticky se staví k informací, jejichž pravdivost postrádá jakoukoliv validitu. Velká část populace dožívá a spíše vyznává , že je už svět nebaví.
Společně pak oba autoři hledají únik z internetové reality v symbolice ohně, který provází člověka v tisícileté existenci, tedy k návratu do pravěku. Kontroverzně působí video, na němž je znázorněna žena vylepšující svou vizáž. Na otázku proč to dělá, autorka Šárka Koudelová odpovídá, že jde o vytváření lživé skutečnosti. Pozorovatel může usuzovat, že jde o motiv sexuální nebo prioritně o získání pozice nebo hmotných prostředků, druhotně k dosažení úspěchu prostřednictvím nabídky intimního vztahu.
Pokud autoři cyklu umožní pozorovateli nahlédnout do problému alespoň zčásti, pak pochopení utváření dalšího rozměru života je počinem revolučním. Jejich díla kladou mimo jiné otázku, do jaké míry se virtualita může stát zbraní ohrožující samu existenci člověka.
Za pět let Galerii-Lázně navštívilo téměř čtvrtmiliónu lidí a bylo uspořádáno přes sto dvacet výstav. Mimo to jsou zde i síně se stálou expozicí. Po celý rok sem přicházejí za estetickým vzděláním děti ze škol celého Libereckého kraje.
Libereckou galerii, nádhernou stavbou z roku 1900, najde návštěvník v prostředí klidné městské čtvrti Lidpové sady a je otevřena celoročně mimo pondělí a svátky. Každý čtvrtek je vstup pro návštěvníky zdarma.
ČR: Společnost Franze Kafky vyhlašuje 25. ročník studentské literární soutěže o nejlepší esej – Cena Maxe Broda 2019. Cena je vyhlašována se záměrem podpořit a vést mladé lidi k samostatnému uvažování, k hlubšímu zamyšlení nad aktuálními společenskými a kulturními jevy a k pěstování dovednosti přesného a kultivovaného písemného vyjádření vlastního názoru.
ČR: Jedním ze stěžejních projektů Nadačního fondu Magdaleny Kožené, jehož cílem je upozornit a zviditelnit téma „zušek“ je celostátní happening ZUŠ OPEN. Letos to bude 3. ročník a pro velký zájem příznivců i samotných škol a s rostoucím počtem atraktivních programů i společných projektů se III. ročník ZUŠ Open rozšiřuje nově do dvoudenního termínu
ČR: Stipendijní program MenART pro nadané žáky základních uměleckých škol a jejich pedagogy, za kterým stojí Nadační fond Magdaleny Kožené, otevírá přihlášky do dalšího ročníku. Unikátní projekt mentoringu uměleckého vzdělávání opět nabízí intenzivní pracovní setkání s předními osobnostmi české umělecké scény během školního roku 2019/2020 v několika oborech.