čtvrtek
25. dubna 2024
svátek slaví Marek
Živé náměstí - Neratovice
© Foto: archiv iniciativy Nezevli jen tak



PROMĚŇ SVÉ MĚSTO 2018

ČR: Grantový program Proměň své město letos otevírá novou příležitost pro místní občanské iniciativy, které se snaží zlepšovat prostředí měst v České republice. Nadace Proměny Karla Komárka jim nabídne finanční a odbornou podporu. Mezi devět proměn, realizovaných díky této pomoci vloni, rozdělila nadace přes půl milionu korun. Nové projekty začne vybírat na podzim.

Autor článku: 
TZ/ika

Malá proměna s velkým dosahem – tak by se dal zjednodušeně popsat princip projektů, pro které je program Proměň své město určen. Jeho hlavním smyslem je skrz komunitní aktivity a drobné změny konkrétních míst ve městech podporovat širší spolupráci mezi občany, veřejnou správou a odborníky. Nadace tak chce napomoci koncepčnímu rozvoji prostředí měst v České republice a také kultivaci veřejné debaty o veřejném prostoru.

Ředitelka nadace Jitka Přerovská k tomu říká: „Naši pomoc v programu Proměň své město cílíme na změny iniciované »zdola«, tedy lidmi, kteří veřejný prostor využívají a v konkrétních místech žijí. Zároveň víme, že aby jejich snaha vedla k trvalým a udržitelným řešením, nutná je i podpora z dalších stran. Proto také v nadcházející grantové výzvě budeme hledat iniciativy, které jsou otevřené spolupráci s radnicí a chtějí se propojovat s oborníky. My jim v tom pomůžeme nejen finančně, ale i sdílením nemalého množství zkušeností z nejrůznějších míst po republice, kde se podílíme na proměnách veřejného prostoru.“

Možnosti, jak „měnit město“, jsou různorodé. Nadace vloni podpořila například studentské workshopy v Neratovicích, které otevřely debatu místních a radnice o budoucnosti zdejšího náměstí, nebo sousedský festival Nárožíčko věnovaný proměně jedné nebezpečné žižkovské křižovatky. Bez ohledu na téma či problém, které iniciátoři projektů řešili, všichni se shodují v tom, že podpora města je zcela zásadní. „Jedním z cílů našeho programu proto je, aby vedení měst nebo další klíčové instituce začaly vnímat tyto iniciativy jako rovnocenného partnera a oslovovaly je ke spolupráci či konzultaci plánovaných záměrů. Máme radost, že se to v prvním ročníku programu podařilo například v Kladně nebo na Praze 6,“ doplňuje Přerovská.

Zkušenosti a doporučení účastníků programu Proměň své město jsme shrnuli do krátkého videa.

Grantová výzva Proměň své město 2018 bude otevřená od 12. září do 31. října pro iniciativy z celé České republiky. Podrobné podmínky pro žadatele nadace zveřejní po prázdninách.

Celá TZ přiložena.

Zdroj: Nadace Proměny Karla Komárka

Vinohradská 1511/230, 100 00 Praha 10

www.nadace-promeny.cz

www.portalpromen.cz

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024