čtvrtek
14. listopadu 2019
Svátek slaví: Sáva
Broučci DJKT Plzeň, Viktorie Vítová
© foto Martina Root



Opera Broučci byla napsána přímo pro plzeňské divadlo

PLZEŇ: Soubor opery Divadla J. K. Tyla uvedl 12. října 2019 ve Velkém divadle světovou premiéru opery Broučci podle známé knihy Jana Karafiáta, jejíž hudbu na libreto Tomáše Jarkovského napsal světově uznávaný skladatel Jan Jirásek. Cílem poetické inscenace režiséra Tomáše Ondřeje Pilaře nebylo vytvořit naivní pohádku, ale nabídnout příběh broučků a jejich svět tak, aby si z něj všechny věkové kategorie mohly odnést silný umělecký zážitek.

Autor článku: 
TZ/klapka

Ke spolupráci na nové opeře byl osloven světově uznávaný autor soudobé vážné hudby a pedagog Jan Jirásek, jenž je také držitelem dvou Českých lvů za hudbu k filmům F. A. Brabce Kytice a Juraje Jakubiska Nejasná zpráva o konci světa. Skladatel spolupracoval s libretistou Tomášem Jarkovským a práce na nové opeře trvala čtyři roky. „Důvod, proč jsem si zvolil Karafiátovy Broučky, je následující. Tomáš Pilař mi dal na výběr ze čtyř námětů, z nichž Broučci mi byli nejsympatičtější. Život broučků je totiž úplně obyčejný, až postupem času se přirozeným vývojem dostávají k řešení závažných otázek,“ upřesňuje výběr tématu autor opery Jan Jirásek.

Připravovaná opera v režii Tomáše Ondřeje Pilaře má příslib ideálního představení pro celou rodinu. „Toto dílo má potencionál zaujmout jak ty, kteří jdou do divadla poprvé, tak i operní fajnšmekry. Hlavním tématem je rodina a ta vzácná možnost v jejím kruhu s pokorou přijímat vše, co čas přinese,“ přibližuje premiéru Tomáš Ondřej Pilař, který ve výpravné inscenaci s velkolepými sborovými scénami a mnoha jevištními kouzly přivede na scénu více než 150 účinkujících. Kromě sólistů, posíleného operního sboru a souboru baletu bude v opeře účinkovat i řada dětí z Dětského sboru DJKT a Baletní školy DJKT. „Děti v této inscenaci mají i sólové role, které jsou dokonce náročnější než role dospělých. Na jejich obsazení proběhl rozsáhlý konkurz a všechny role jsou obsazeny dvakrát,“ upozorňuje režisér.

Hudební nastudování Broučků měl na starosti dirigent Jiří Štrunc. „Práce na této opeře byla velice zajímavá, Broučci v sobě spojují styl mnoha různých žánrů, zahrnují dokonce oratorium, filmovou hudbu nebo náznaky muzikálu,“ podotýká dirigent. „Snažil jsem se, aby hudební řeč Broučků byla srozumitelná, moderní a sugestivní,“ říká o své hudbě sám skladatel a dodává: „Vždy mě překvapí, jakou mentální energii celkovému výsledku dodají zpěváci, sbory a muzikanti. A i když umělci někdy mou hudbu uchopili jinak, než jsem očekával, musím přiznat, že ve většině případu byl výsledek lepší, než jsem si ho představoval.“

V hlavních rolích se mimo jiné v alternacích představí sólisté opery Tomáš Kořínek, Ivana Veberová, Ivana Šaková, Jana Foff Tetourová či Radka Sehnoutková. „Jsem velmi ráda, že jsem přítomná při vytváření zcela nového díla. Během zkoušek přicházíme na to, co bude nejlépe fungovat, takže se upravuje orchestrace, poloha pěveckých partů. To je něco, co při studování již známé opery nezažijete,“ říká Radka Sehnoutková, představitelka Berušky. Vedle domácích sólistů vystoupí také stálí hosté, například Michal Bragagnolo, Zuzana Kopřivová, Jiří Hájek, Jiří Kubík či Jan Hnyk. V sólových dětských rolích mohou diváci vidět v roli malé Berušky Janu Štruncovou nebo Terezu Sebránkovou a v roli Broučka Patricii Benešovou v alternaci s Annou Flajšmanovou. „Role Broučka obsahuje velmi vysoké polohy a je také náročná po stránce rytmické, proto jsem s přípravou pod vedením sbormistryně Anny Marie Lahodové začala už na začátku července,“ komentuje svou přípravu Patricie Benešová.

Kouzlo celé inscenace podtrhne choreografie Martina Šintáka, kostýmy Dany Haklové, která má za sebou návrhy kostýmů k více než stům inscenací po celé České republice a k jejím posledním pracím v DJKT patří návrhy kostýmů k operetě Veselá vdova, která byla na Nové scéně uvedená v minulé sezóně, a scéna Petra Vítka, který již spolupracoval s režisérem Tomášem Ondřejem Pilařem na uvedení opery Iris. Scény se v opeře střídají filmovou rychlostí, bylo nutné dekoraci navrhnout tak, aby umožňovala 17 rychlých proměn, které se odehrají během několika málo sekund,“ vysvětluje režisér.

Vstupenky můžete zakoupit v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, 301 00 Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.

Nejbližší reprízy 26. října, 9. listopadu a 15. prosince 2019

Mohlo by vás také zajímat...

ZLÍN: Největší současná osobnost v oboru dramaturgie a scenáristiky, Australanka Linda Aronson, zavítala ve dnech 2.–7. listopadu do Zlína. Světová expertka, která ve své praxi běžně spolupracuje s oscarovými tvůrci, přijela na pozvání ateliéru Audiovizuální tvorba UTB. Pro jeho studenty navíc připravila sérii odborných workshopů. Co na zlínské začínající tvůrce říká? „Měli by se méně stydět. Jsou velmi talentovaní.“    

Zlínský kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Co se děje
12.11.2019

ČR: Autorka a nakladatelka Monika Kopřivová, která se ve svých knižních počinech zaměřuje na budování mezigeneračních vztahů a uchovávání rodinných vzpomínek, uvádí na trh dlouho připravovanou knihu Naše výlety. Ta umožňuje zaznamenávat zážitky z rodinných cest. Pro milovníky beletrie pak je připraven dárkový titul – Velká kniha povídek o psech a v aktuální nabídce nechybí ani Velký rodinný kalendář 2020.

Celá ČR
Knihy, literatura, média
Co se děje
11.11.2019

ČR: Česká televize připravila pro letošní Vánoce čtyři nové pohádky. Prvního ledna odvysílá premiéru Marie Terezie a po Novém roce odstartuje nový formát, ve kterém se představí dvanáct amatérských pekařů a cukrářů Peče celá země.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Živé umění
Co se děje
12.11.2019

HRADEC KRÁLOVÉ: Vladimír Just je šťastně dvojjediný - aktivní divadelník z předlistopadových i listopadových dnů roku 1989 a současně divadelní historik. Toto spojení mu umožňuje proniknout i tam, kam se běžný historik nedostane, a vlastně ho to ani nenapadne. Je např. autorem publikace Divadlo v totalitním systému. Příběh českého divadla 1945-89 nejen v datech a souvislostech (Academia, Praha 2010), za kterou získal cenu Kniha roku AV ČR. A jeho esej Teatralita politického procesu s podtitulem Proces s Miladou Horákovou jako divadelní inscenace patří k nejmrazivějším svědectvím o brutalitě československého komunistického režimu. Bude o ní řeč i v následujícím rozhovoru, k němuž jsme se sešli během letošního divadelního festivalu v Hradci Králové, kde jako teatrolog nemůže chybět. Vzhledem k tomu, že jsme se během let stali dobrými přáteli, zůstanu, když dovolíte, u tykání.  

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání, Živé umění
Články a komentáře
13.11.2019