středa
24. dubna 2024
svátek slaví Jiří



Naše letošní téma: Veřejný prostor resp. Kultura ve veřejném prostoru

Autor článku: 
Ludmila Kučerová

<p>Když se řekne veřejný prostor, je jasné, o co se jedná. Ale určitě nebude na škodu, když k našemu tématu řekneme pár upřesňujících slov. Na pomoc si vezmeme legislativu. Naše právní normy sice neznají pojem „veřejný prostor“, ale v zákoně o obcích (128/2000 Sb.) najdete spojení “veřejné prostranství“, což je významově v podstatě totéž. Zákon tak označuje náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejnou zeleň, parky, podchody a další prostory přístupné každému bez omezení, sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru. Potud zákon.</p> <p>Veřejný prostor se vyznačuje tím, že se na něm scházejí lidé a něco se tam děje. Tím pádem se pro naše účely může stát veřejným prostorem také rybník, řeka a další, pro kulturu neobvyklé, prostory.<br />
Kultura se vrací na veřejnost, a děje se tak čím dál častěji, cíleně a programově. Ve veřejném prostoru se koná řada akcí, a ten se pak stává větším či menší jevištěm a hledištěm zároveň. Ve městě můžete náhodně potkat umělce solitéry, kteří na základě vnitřního nutkání a potřeby vybalili své nástroje, aby potěšili kolemjdoucí, ale také vyrazit za kulturou cíleně. Busking, tedy provozování jakékoliv umělecké pouliční produkce spojené s dobrovolnou odměnou kolemjdoucích, se v Česku nejen probouzí, ale i organizuje. A to spíše ve větších městech. V ulicích města či na náměstích se konají nejrůznější akce, ale rovněž na vesnicích se využívají veřejné prostory např. k sousedským setkáním, za účelem konání lidových a folklorních slavností, jarmarků či festivalů. Setkat se můžete i s toulavými hereckými společnostmi, s účastníky sochařských sympozií či s malíři malujícími v plenéru, takže i zde je skladba velmi rozmanitá.<br />
Aktivity, které se odehrávají ve veřejném prostoru jsou nejen pestré, ale také se vyvíjejí. Jedna z nejmodernějších forem je videomapping, který je přímo určen do venkovního prostoru. Kulturní zážitky se tak nabízejí úplně všem, kteří o ně stojí, a města a vesnice díky nim ožívají. Je pravda, že se jedná spíše o sezonní záležitost a velkou roli hraje počasí, nicméně slavnostní zahájení Evropského hlavního města v Plzni proběhlo v lednu na náměstí a vyšlo to.<br />
Možná by stálo za to, zamyslet se nad tím, proč umělce a organizátory láká vyjít z uzavřených, vytopených a pohodlných sálů na ulici či náves. Důvodů bude víc, každopádně se nemůžeme mýlit, když řekneme, že kultura, provozovaná ve veřejném prostoru, určité skupině účinkujících i diváků vyhovuje. A určitě přináší nové možnosti.<br />
Naším cílem je podchytit všechny formy kultury a umění, které probíhají „venku“.</p>

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024

OSTRAVA: Sedmý ročník uměleckých Cen Jantar vyvrcholí gala večerem, jehož součástí budou hudební vystoupení, připravené speciálně pro tuto příležitost. I letos o držitelích Ceny Jantar za celoživotní přínos rozhodlo odborné kolegium, složené z řady osobností kulturního života Moravskoslezského kraje.

Celá ČR, Moravskoslezský kraj
Co se děje
22.04.2024

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ: Královéhradecký kraj ocenil významné osobnosti v regionu. Mezi oceněnými je kardinál Dominik Duka, ředitel Oblastní charity Červený Kostelec a laureáti z oblasti sportu, školství, vědy i umění. In memoriam získal Medaili Královéhradeckého kraje I. stupně uznávaný zoolog a „Legenda Krkonoš“ Jiří Flousek.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
18.04.2024