čtvrtek
25. dubna 2024
svátek slaví Marek
Kulturní diář na rok 2017
© Foto: Filip Šach, papelote



Kulturní diář – neotřelý způsob propagace kulturních událostí

ČR: Chystáte v těchto dnech program pro nadcházející sezonu či zvažujete možnosti propagace svých kulturních aktivit pro rok 2018? Potom právě vám, ale také těm, kteří si rádi zapisují poznámky do originálních designových diářů a zároveň uvítají upozornění na zajímavé kulturní akce, přijde vhod tento článek. Kulturní diář pro čtenáře Místní kultury představuje paní Magdalena Biedermanová, která tento netradiční projekt připravuje spolu s českým papírnictvím Papelote.

Autor článku: 
Irena Koušková

Jak vznikl nápad vydávat kulturní diář? Případně co vám bylo inspirací, vzorem?

Nápad vydávat Kulturní diář vznikl v souvislosti s provozem internetového kulturně-zpravodajského webu kulturissimo.cz, který fungoval v letech 2011 − 2016. Přišlo nám jako dobrý nápad, aby vedle virtuálního „kulturního rádce“ existoval i nějaký hmatatelný průvodce, který bude praktický a navíc stylový. Konkrétní vzor jsme vlastně neměli, spíše nás zajímalo, jestli může takový koncept vůbec fungovat. S nápadem jsem oslovila české papírnictví papelote a udělalo mi velkou radost, že se rozhodli s námi do společného  projektu Kulturního diáře jít, i když jsem s tímto nápadem přišla vlastně „z ulice“.

 

Můžete celý projekt představit produkčně? Kdo ho vydává? Jak dlouho trvá příprava nového vydání?

Od vydání pro rok 2017 je Kulturní diář již plně pod křídly českého papírnictví papelote, do té doby to byl společný projekt papelote a kulturního portálu kulturissimo.cz. Pro rok 2018 se začíná chystat již šesté vydání.
Příprava každého vydání začíná již v červenci, kdy vzniká ve studiu papelote jeho koncept a design. V září je pak připravena redakční část, kde shromažďujeme termíny kulturních akcí zařazených do diáře a také inzerci. Tisk a knihařské zpracování probíhá na přelomu září a října, neprodleně poté jde Kulturní diář do prodeje v e-shopu a kamenném obchodě papelote i na dalších distribučních místech.

 

Jak byste kulturní diář přiblížila:

a) zájemcům o inzerci v něm, tedy kulturním subjektům?

Kulturní diář se stal již tradičním průvodcem všech milovníků kultury celým rokem. Pokud tedy mají pořadatelé zájem, aby se informace o jimi pořádaných akcích dostala k těm správným lidem, je zařazení jejich termínů, případně dobře viditelné placené inzerce, určitě tou správnou volbou. Velkou výhodou je možnost zařadit placenou inzerci do vybraného týdne v roce tak, aby na dotyčnou událost upozornila s vhodným předstihem. Uvedení kulturních akcí v kalendáriu diáře je poskytováno zcela zdarma.

b) potenciálním zákazníkům?

Kulturní diář je stylovým navigátorem celým rokem po vodách českého kulturního dění. Do jeho příprav se tradičně zapojují desítky kulturních institucí a uživatelům tak poskytuje slušný přehled o kulturních událostech během celého roku. Zároveň ale dává dostatek prostoru pro vlastní poznámky a jeho součástí je i Kulturní tahák, který obsahuje upoutávky na redakcí pečlivě vybrané kulturní počiny během celého roku. Kulturní diář také obsahuje sadu praktických samolepek, které pomohou uživatelům nejen s plánováním kultury…

 

Letos jste vydali již pátou edici. Jak se vyvíjela podoba diáře, jeho grafická stránka a vnitřní členění? Jaké jsou jeho další „přidané hodnoty“ kromě tipů na kulturní akce? Originálních diářů je na trhu celá řada…

Grafická podoba Kulturního diáře vzniká po celou dobu ve studiu papelote a každý rok se mění především obálka a celková podoba a barevnost diáře. Postupně se snažíme diář proměňovat a reagovat tak na podněty od uživatelů. Došlo tedy např. k přidání tzv. Kulturního taháku, který obsahuje tipy na kulturu na celý rok pečlivě vybrané redakcí diáře, nebo na sadu praktických samolepek. Postupem let se také tipy na jednotlivé akce přesunuly z kalendária na samostatnou vkládku/skládačku, a uživatelé tak získali v samotném diáři více místa na vlastní poznámky…

 

Kdo může v diáři inzerovat a jaké jsou podmínky? Mají šanci např. i pořadatelé menších festivalů apod.?

Snažíme se, aby byly podmínky pro placenou inzerci nastaveny tak, aby zůstaly přístupné i pro menší kulturní pořadatele. Ceny inzerce tak začínají již na 5000 Kč za oboustranný jednobarevný inzerát. Vložení akcí do kulturního přehledu je pro všechny zapojené instituce k dispozici zdarma, abychom nikoho nediskriminovali.

 

Do letošního vydání jste zařadili více než 200 tipů na kulturní akce po celé republice a spolupracovali jste s více než 50 kulturními pořadateli a institucemi. Vedle Prahy tu vidím akce pořádané v Brně, Ostravě, Litomyšli, Ústí nad Labem, ale třeba také v Kadani nebo Blatné. Najdou se tu tedy i kulturní akce, které nemají všeobecnou mediální podporu?

Nejvíce jsou v Kulturním diáři zastoupeny akce, které se konají v Praze. Je to region s nejvyšší hustotou obyvatel i kulturních institucí, tak se toho zde logicky děje nejvíce. Ale vzhledem k tomu, že vložení akcí do přehledu je zdarma, najde se mezi tipy i spousta menších akcí v regionech nebo těch, které nemají prostředky na nějakou širší placenou podporu. Nechybí tu tedy v chronologickém seznamu upozornění na výstavy, divadelní premiéry, přednášky, filmové festivaly, plesy, masopusty, koncerty, workshopy, slavnosti apod. konané po celé republice.

 

V diáři pro rok 2016 bylo kulturních akcí ještě o něco více. Čím si vysvětlujete lehký pokles zájmu?

O „poklesu zájmu“ v tomto případě úplně nelze hovořit. Při sestavování Kulturního diáře hraje obrovskou roli uzávěrka, která je z pochopitelných důvodů již v září předchozího roku, aby se diář stihl vytisknout a dostal se včas do distribuce. Stačí tedy, aby v době uzávěrky nemělo jasno o termínech premiér jedno či dvě divadla, potom jejich akce nelze zařadit, a v přehledu se jich automaticky ocitá o to méně. Totéž platí i v případě galerií a jejich vernisáží apod. Každoročně dochází k tomu, že by se některé instituce rády se svými akcemi do diáře dostaly, ale termínově se to bohužel nestihne…

 

Připravujete už kulturní diář na rok 2018? Kam se můžou obrátit případní zájemci o inzerci či bezplatné zařazení akce do nového diáře? Kdy bude letošní uzávěrka?

Ano, nové vydání Kulturního diáře již začínáme připravovat, zájemci o zařazení do diáře se mohou obracet přímo na mne na e-mailové adrese kulturnidiar@papelote.cz. Uzávěrka bude opět v polovině září a tak doporučuji, aby mě zájemci kontaktovali co nejdříve. Veškeré aktuální informace kolem projektu jim poskytnu obratem.

 

Jaký je náklad a cena diáře?

Náklad Kulturního diáře pro rok 2018 plánujeme 800 až 1000 ks, cena bude opět 350 Kč.

 

Jak propagovat kulturní akce v diáři jsme už představili. A jakými cestami propagujete samotný diář Vy?

Kulturní diář má své vlastní webové stránky na adrese www.kulturnidiar.cz a také svůj profil na Facebooku (www.facebook.com/kulturnidiar/), kde najdete průběžně aktuální informace. V době prodeje nového vydání se také u našich mediálních partnerů (on-line i off-line) objevuje inzerce, články o Kulturním diáři nebo soutěže o diáře.

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024