čtvrtek
20. září 2018
Svátek slaví: Oleg
Lebka - akryl na lepence, rok 2017, Richard Malý, absolvent ADI
© zdroj: ART & DESIGN INSTITUT, s.r.o.



Jak se učí umění na soukromých vysokých uměleckých školách (3)

ČR-PRAHA: Před časem jsme se v článku zde věnovali interpretaci statistických dat o vysokých školách s uměleckým zaměřením, jak těm veřejným, tak soukromým. A vzhledem k tomu, že soukromé umělecké vysoké školy jsou stále poměrně novými institucemi působícími v současném vzdělávacím systému, rozhodli jsme se tři takové školy oslovit a položit jejich vedení několik shodných otázek. V tomto článku představujeme odpovědi pražské VŠ: ART & DESIGN INSTITUT, s.r.o. (již jsme zveřejnili články o VŠKK a FAMO). Dotazy zodpověděla jeho jednatelka a ředitelka, Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Autor článku: 
ika

Můžete svou školu představit? S jakou vizí vznikla a jak se ji daří naplňovat?

ART & DESIGN INSTITUT je první a jediná soukromá vysoká škola uměleckého výtvarného zaměření v ČR. Vznikla s vizí umění pro praxi – tedy kreativně i teoreticky vzdělaného umělce, který se ovšem bude umět orientovat na trhu a nalézt na něm uplatnění. Tedy absolvent, jenž bude schopen pracovat „v umění - s uměním - vedle umění“ nebo si může samozřejmě zvolit dráhu solitérního umělce.

 

Jaké obory uměleckého vzdělání nabízíte a o jaký je největší zájem?

Koncept ART & DESIGN INSTITUT je zcela unikátní, student si individuálně vybírá dva ze šesti kreativních ateliérů – Malba, Grafika, Multimédia, Intermédia, Fotografie a Design prostoru/interiéru. K tomu pak studuje povinně všech šest teoretických předmětů – Dějiny umění, Marketing a obchod uměleckých děl, Muzejnictví a galerijnictví, Psychologie umění, Filozofie uměleckého projevu, Kulturní antropologie a umění.

Výsledkem je pak absolvent, který po celou dobu studia pracuje na konkrétních, finančně zajímavě ohodnocených zakázkách z praxe (návrhy webu, loga, zakázkové grafiky, motion videa, etc.). Ve 3. ročníku již dvě třetiny budoucích absolventů působí na odborných pozicích kulturních institucí, v reklamních a grafických studiích či ve významných firmách.

Naši studenti se např. každoročně podílejí na organizaci celorepublikové prestižní akce Grafika roku, vyhráli jsme v soutěži o vytvoření návrhu oblečení české výpravy (1 000 členů) na Světovou gymnaestrádu 2019, obdrželi cenu italské Nadace Eleutheria pro mladé fotografy, v současnosti pracujeme na projektu velké instalace na nádvoří Náprstkova muzea u příležitosti stoletého výročí republiky,… je toho hodně a vše velmi zajímavé a pro studenty obohacující – jak umělecky, tak i finančně…  

 

Máte k dispozici aktuální data statistik o počtu přihlášených, přijatých, absolvujících? Jaké je školné?

ADI není škola, která by přijala každého. Důležitý je skutečně hluboký zájem o studium, který je prvním předpokladem pro kvalitní výsledky. Není to škola, kterou by každý absolvoval. Vysoké nároky jsou zcela zásadní prestiží jak pro školu, tak i pro studenty. Školné se na ADI snažíme držet na velmi příznivé úrovni, činí 79 tisíc za celý akademický rok, což je vzhledem ke špičkovému technickému vybavení a renomovaným pedagogům, mezinárodně uznávaným aktivním umělcům zcela mimořádné. Na naší škole působí např. prof. Havránková – Fotografie, prof. Lindovský – Grafika, prof. Šejn – Design prostoru/interiéru, doc. Franta – Malba, a samozřejmě všichni ostatní… 

V roce 2017 studovalo na ADI 164 studentů z více než dvanácti států světa.

 

Čím se zde studium liší oproti veřejným školám, které poskytují vzdělání ve srovnatelných oborech?

Ve výtvarném umění naleznete pouze dvě veřejné VŠ v Praze, obě v sobě nesou historicky dané mantinely. Pak je po republice v různých městech asi pět fakult umění, v rámci např. technických univerzit. My jsme tedy de facto teprve třetí vysoká škola a svým zaměřením naprosto ojedinělá. Navíc nabízíme moderní pojetí výuky výtvarného umění, flexibilitu a reflexi potřeb trhu. Nikdo nechce po absolutoriu končit na Úřadu práce…

 

Uplatnitelnost absolventů uměleckých škol je mnohdy problematická. Co děláte proto, aby vaši studenti byli v praxi úspěšní?

Uplatnitelnost absolventů ADI je naší základní filozofií. Celý systém studia byl vytvořen právě s cílem vychovávat umělce 21. století, kteří se dokážou orientovat a uplatnit na trhu. A to nejen na tom tuzemském, ale i zahraničním. Studenti absolvují po celou dobu studia kvalitní výuku anglického jazyka, jezdí na výměnné pobyty v rámci Erasmus+ do našich partnerských univerzit v Římě, Barceloně, Lisabonu, Kodaně a dalších 18 těch nejprestižnějších. Studují v mezinárodním prostředí, neboť máme akreditovanou výuku v češtině i v angličtině, a studenty z více než dvanácti států z celého světa od Filipín, Brazílie, Itálie, Španělska, Ruska, Kazachstánu a dalších.   

 

(Pozn. red.: Pokud zůstaly některé otázky nezodpovězeny, neuvádíme je.)

Několik úspěšných absolventů jsme prostřednictvím školy také oslovili, aby ADI představili ze svého pohledu na základě osobní zkušenosti, a položili také jim tři návodné otázky:

Anketní otázky:

1)      Proč jste si vybral/a pro další studium právě tuto školu?

2)      Co Vám škola dala, co považujete za její největší přínos?

3)      Uplatnil/a jste znalosti zde získané v dalším profesním životě?

 

Absolventi o ADI:

Odpovídali: Richard M., Anas E. H., Ondřej Z., Patricia A.

Rok absolvování: 2017

Pracují v oblasti designu, marketingu, webdesignu, v ČT.

 

1)

  • ADI jsem si vybral kvůli dobrému nápadu učit lidi tvořit, ale i tvorbu prodávat a ohodnotit. Studovat design byl můj sen a to se mi splnilo.
  • Hlavní důvod byl, že jsem odcházel z IT školy, měl jsem hrozně rád grafiku a nesnášel matematiku. Chtěl jsem se dále věnovat počítačům a hlavně grafice. K tomu jsem měl na ADI možnost přibrat další obor, a to jsem si zvolil fotografii. Jiná škola tohle nenabízela.
  • ADI jsem si vybral proto, že se zde nabízela možnost vysokoškolského studia výtvarných oborů, které mě zajímaly, a to ve zcela mimořádné koncepci a bez omezení věkové hranice studentů.
  • Odstěhovala jsem se z Brazílie do Prahy a hledala práci v oboru grafický design, ale jako cizinka jsem neměla žádné kontakty. Vybrala jsem si ADI, protože měli zajímavá Multimédia a Fotografii. Od začátku zde byla báječná atmosféra a velmi příjemní lidé, cítila jsem se jako doma.

 

2)

  • Studia překonala moje očekávání – výrazně jsem se zde posunul kupředu a nadchl jsem se tu tradiční grafikou, konkrétně tedy suchou jehlou, které se chci i nadále věnovat bez ohledu na komerční využití. Kromě kreativního rozvoje ve dvou individuálně zvolených ateliérech (z šesti), nám zde byl dán kvalitní teoretický základ pro lepší uplatnění v praxi. Na ADI jsem strávil nádherné tři roky, které bych si kdykoli zopakoval!
  • Studia zcela naplnila moje očekávání, naučila jsem se díky profesionálnímu obsazení ADI spoustu věcí, které nyní ve svém oboru využívám. Získala jsem nejen nové znalosti, ale také kontakty, příležitosti ve svém oboru a jistotu, že zde – v cizí zemi – dokážu pracovat.
  • Neznám nikoho, kdo na škole vystudoval a byl s ní nespokojený. Škola mi dala rozhodně mnohem větší rozhled, než jsem dříve jako ajťák měl. Čeho si hodně vážím, je to, že jsem pochopil, co je to umění, jak se na umění koukat a jak umění chápat. Stejně tak filozofie umění, o kterou jsem se díky studiu začal více zajímat. Naučil jsem se pracovat s 2D a 3D grafikou. Poté tu samozřejmě byl ateliér fotografie  – nikdy mě focení extra nechytlo, ale tento ateliér mi dal kompletní základy o focení, které využívám dodnes při fotografování produktů apod. 
  • Důležité tu je dodat následující: Škola a vyučující jsou toho schopni dát strašně moc, ale student musí chtít. Škola nemůže studenta donutit, co má umět… ono se to přeci nějak s odřenýma ušima dá zvládnout. Je to však velká chyba, a když student chce, může si toho odnést opravdu mnoho, jen to chce vlastní iniciativu a snažit se. Nejen splnit, co musí. 

 

3)

  • Ano, již během studia mi ADI zprostředkovala stáž grafika v mezinárodní firmě, kde jsem během půl roku získal práci na plný úvazek. Tam jsem se toho hrozně moc naučil a zároveň tam byl super tým lidí, kteří dělali marketing. S koncem školy jsem se rozhodl dělat právě marketing, který nyní vytvářím pro několik firem. Takže studium arts marketingu mohu doporučit.
  • Škola mě donutila si udělat portfolio prací, na jehož základě mě oslovilo několik firem. V případě, že má člověk zájem, se dokáže seznámit s hodně zajímavými a vlivnými lidmi, kteří mu otevřou dveře přesně tam, kam potřebuje. 
  • Již během studia jsem mohla najít stáže ve svém oboru a po absolutoriu našla práci v oboru webdesignu. Dělám tedy to, co jsem vždy chtěla a jsem moc spokojená a šťastná.

 

Informace: http://www.adi.cz/

Kontakt: facebookový profil školy

Mohlo by vás také zajímat...

STŘEDOČESKÝ KRAJ: Lidé, kteří navštíví vybrané objekty ve správě Národního památkového ústavu, mohou dostat volnou vstupenku do vybraných objektů Středočeského kraje. Smlouvu o spolupráci a vzájemné propagaci schválili středočeští radní.

Středočeský kraj
Cestovní ruch, Instituce a kulturní zařízení
Co se děje
20.09.2018

KUTNÁ HORA: Se skvělým úspěchem kutnohorského Českého muzea stříbra, které je příspěvkovou organizací Středočeského kraje, se seznámili krajští radní na svém posledním jednání. „Muzeum získalo ocenění Certifikát výjimečnosti za rok 2018, které uděluje největší cestovatelský web na světě TripAdvisor. Bylo mu uděleno za hlavní expozice v objektu Hrádek, které byly nepřetržitě po dobu pěti let vysoce hodnoceny návštěvníky,“ informoval radní pro oblast kultury Karel Horčička (ČSSD).

Středočeský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Soutěže a festivaly
Co se děje
20.09.2018

ČR: V letošním roce slavíme stoleté výročí vzniku první Československé republiky. Jen o jeden rok méně bude řadě českých knihoven. Datují se totiž rokem 1919, kdy jeden z Masarykových tzv. osvětových zákonů uložil zakládání obecních knihoven. Tento zákon vyvolal doslova revoluci. Podle statistik Eurostatu je v zemích EU 63 tisíc knihoven, z toho 10 % funguje v ČR. I když současný zákon už povinnost zřizovat obecní knihovnu obcím neukládá, představují knihovny největší položku české kulturní infrastruktury (veřejných knihoven je více než 5 tisíc, muzeí je necelá pětistovka, divadel o něco méně než dvě stě). Nedivte se, že New York Times napsaly v roce 2016, že Česko je rájem knihoven.

Celá ČR
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
Články a komentáře
20.09.2018

ČR: Ministerstvo kultury  vyhlašuje pro rok 2019 výběrová dotační řízení na projekty v těchto programech:

Celá ČR
Granty, Instituce a kulturní zařízení
Co se děje, Nepřehlédněte
19.09.2018