ČR: Institut umění – Divadelní ústav (IDU) společně s dalšími kulturními organizacemi jsou přesvědčeny, že klimatická krize vyžaduje osobní zapojení a aktivní přístup. Byť se již řada organizací zabývá šetrným provozem a umělkyně a umělci svým dílem upozorňují na krizovou situaci, zůstává veřejné povědomí o urgenci řešit klimatickou krizi velmi nízké.
Kromě opatření v rámci našich organizací považujeme za důležité projevit náš postoj i v rámci již probíhajících celosvětových akcí. Vyzýváme proto uměleckou a kulturní komunitu k účasti a podpoře Týdne pro klima, který organizuje řada spolků, organizací a jednotlivců se zájmem o klima a související společenská témata společně s hnutím Fridays for Future.
Nedostatek pozornosti, která je stavu klimatu věnována, je alarmující. Důsledky krize se přitom dotýkají každého z nás. Cítíme proto, že je zapotřebí aktivní přístup nejen na úrovni osobního života, ale i našeho profesního působení.
Umění a kultura citlivě vnímá společenské dění, vždy se stavěly na stranu slabých a utiskovaných; na straně moci bylo vždy jen umění falešné. V tomto případě jsou těmi slabými planeta a ti, kdo nemají přístup ke zdrojům a prostředkům. To vnímáme jako dostatečný důvod k tomu, aby se představitelé kultury připojili k hnutí za budoucnost. Umění a kultura mají jedinečný potenciál využít své schopnosti oslovit a zasáhnout širší veřejnost.
I když nejsme pro diskuzi vybaveni dostatečnou odborností, můžeme se opřít o skutečnost, že se ke stávce Fridays for Future v České republice v březnu 2019 přihlásila i stovka českých vědkyň a vědců. Navíc podpora studentského hnutí ze strany kultury je v českém prostředí osvědčeným fenoménem. Klimatická krize je výzva, které jsme dosud nečelili – nastoluje otázku hodnotové transformace celé společnosti. Umělecká komunita v době společenských změn hraje nejen aktivní roli, ale pomáhá zároveň společnosti se se změnou vypořádat.
Týden pro klima je příležitostí mobilizovat občanskou společnost, která může apelovat na politickou reprezentaci, aby začala brát situaci vážně.
Týden pro klima začíná 20. 9. 2019 demonstracemi po celé České republice a pokračuje akcemi do 27. 9. 2019.
K celosvětové Stávce za klima 20.9.2019 se připojuje a k účasti vyzývá například i Amnesty International.
V tomto momentě není čas se koordinovat jednotně, důležitější je co nejširší zapojení a rozmanitost. Existuje spousta možností, jak se přidat. Zásadní je, aby jakákoliv akce upoutala co největší pozornost veřejnosti a médií. Dovolujeme si nabídnout několik praktických příkladů.
Jak se lze zapojit?
Budeme rádi, pokud nám o svém zapojení dáte vědět.
// Presskit
// Více o setkání ke klimatické krizi
Institut umění – Divadelní ústav
Celetná 17, 110 00 Praha 1
T +420 224 809 119
E info@culturenet.cz
www.culturenet.cz
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.
ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?
Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!
Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz