čtvrtek
25. dubna 2024
svátek slaví Marek
BAM - Brněnský architektonický manuál
© foto: Jan Langer



Druhé vydání Brněnského architektonického manuálu je na světě

BRNO: Dlouho očekávané druhé vydání publikace Brněnský architektonický manuál. Průvodce architekturou 1918–1945 je od 8. února v prodeji v Domě umění města Brna a v Domě pánů z Kunštátu. Druhé vydání knižní verze oblíbené internetové databáze je aktualizované o nové informace. Zároveň probíhají první přípravy na vydání jejího pokračování, které zmapuje brněnskou architekturu po roce 1945.

Autor článku: 
Petra Fujdlová

Kniha sloužící jako databáze meziválečné architektury a současně jako průvodce městem vyšla poprvé v roce 2012. Druhé aktualizované vydání bude na rozdíl od prvního k dostání také v běžné knižní distribuci. Zatímco prodejní cena v budovách Domu umění bude 380 Kč, v knihkupectvích bude vyšší. Kniha vychází v nákladu 2 000 kusů v češtině a 2 000 kusů v anglickém překladu.

Do druhého vydání přidaly autorky odborných textů, historičky Petra Hlaváčková, Šárka Svobodová a Lucie Valdhansová, informace o rekonstrukcích a změnách, které se udály za pět let uplynulých od prvního vydání. Novou předmluvu doplnil Rostislav Koryčánek, autor koncepce a odborný garant projektu. Aktualizace se dočkaly také praktické informace o městské hromadné dopravě.

Stejné zůstává grafické zpracování (Adam Macháček, Robert Jansa, Petr Bosák, Sébastien Bohner), díky němuž získala publikace v roce 2012 druhé místo v soutěži Nejkrásnější české knihy v kategorii Vědecká a odborná literatura.

Databáze přístupná na webových stránkách bam.brno.cz je od roku 2017 také postupně rozšiřována o poválečné období, jehož mapování bude dokončeno v roce 2019. Do BAMu tedy postupně přibývají takové stavby, jako je Janáčkovo divadlo, hotely International a Continental i všechna brněnská sídliště. Celkem bude doplněna o 200–250 staveb. Internetová databáze i knižní průvodce by tak měly v roce 2019 pokrývat brněnskou architekturu od roku 1918 do roku 1989.

Po vzoru brněnského průvodce architekturou vznikají podobné projekty i v dalších českých městech: v Plzni je to PAM (pam.plzne.cz), v Litomyšli LAM a našlápnuto má i KAM, tentokrát v Hradci Králové.

Více informací v přiložené TZ.

Petra Fujdlová

PR a komunikace

fujdlova@dum-umeni.cz

+420 731 506 376

Dům umění města Brna

Malinovského nám. 2

602 00 Brno

www.dum-umeni.cz

www.facebook.com/dumumeni

www.instagram.com/dumumeni

 

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024