úterý
16. října 2018
Svátek slaví: Havel
Mgr. Lenka Lázňovská, ředitelka NIPOSu
© Foto: Ivo Mičkal



Česko-německá konference Umělecké vzdělávání a společnost je za dveřmi

PRAHA: Při příležitosti 20. výročí od podpisu Česko-německé deklarace o vzájemných vztazích a jejich budoucím rozvoji a v rámci Ozvěn Česko-německého kulturního jara 2017 se ve dnech 22.–23. listopadu uskuteční česko- německá konference Umělecké vzdělávání a společnost. Její moderátorkou bude Mgr. Lenka Lázňovská, ředitelka Národního informačního poradenského střediska pro kulturu (NIPOS), který je jedním ze spolupořadatelů. V této souvislosti jsme se Lenky Lázňovské zeptali:

Autor článku: 
jal

Kultura vytváří ten nejlepší most ve vzájemném sbližování, dialogu i spolupráci zemí, v tomto případě České republiky a Spolkové republiky Německo. Totéž jistě platí i v kontextu vzdělávání.

Samozřejmě a navíc to, čemu u nás říkáme umělecké vzdělávání a v Německu Kulturelle Bildung (kulturní výchova), je velmi důležité pro současnou společnost. Oba tyto systémy, jak český tak německý, totiž pracují s osobností člověka, snaží se ho kultivovat, tak aby nejen nabyl vědomosti, ale současně se choval jako bytost tvořivá a společenská.

 

V České republice má umělecké vzdělávání dlouhou a úspěšnou tradici. Jak je tomu v sousedním Německu?

V Německu tvoří toto vzdělávání ucelený systém, dokonce zastřešený zákonem o dětech a mládeži. Jim především je také určen. Síť institucí a zařízení pod názvem BKJ (Spolkové společenství pro mládež jako střechová celoněmecká nevládní organizace) se prostřednictvím „tutorů“ stará o jejich volnočasové aktivity nejen v kulturní oblasti. BKJ působí v každé spolkové zemi. Celoněmecká centrála překvapivě nesídlí v Berlíně, ale v Remscheidu, městě na severu Německa. Ve správní radě této veřejně prospěšné organizace a zároveň spolku jsou zastoupeni skuteční odborníci z jednotlivých spolkových zemí. Na to jsou Němci náležitě hrdí. Vzdělaní lidé, ať už psychologové, právníci, učitelé, apod. BKJ sdružuje i tzv. spolková společenství. Existuje například spolkové společenství pro tanec ve škole. O něco podobného, a sice aby byl tanec ve školách součástí podpůrného předmětu, se snažíme posledních deset let také u nás. Ale jde to ztuha. Výhodou našich sousedů je, že německý systém vzdělávání je přísně decentralizovaný. Díky tomu si každá spolková země může zvolit podmínky, které jí nejlépe vyhovují. Zároveň spolupracují na celostátních projektech, aktuálně třeba na projektu týkajícím se kulturního vzdělávání, který nese název Kultur macht stark. My jsme si vypůjčili jeho název jako motto  česko-německé konference o uměleckém vzdělávání, jen jsme ho trochu upravili do češtiny: Rosteme s kulturou. V této souvislosti vznikl celoněmecký fond - dotační systém, kam mohou autoři přihlásit projekty právě z této oblasti. Funguje už dva roky a měl by to skončit v roce 2018.

 

Tato konference, jejíž je NIPOS spolupořadatelem, je takovou první vlaštovkou?

Ne, není. My jsme se potkali už v roce 2014 na prvním sympoziu nazvaném Impulsy pro umělecké vzdělávání v Česku a v Německu, rovněž ve spolupráci s Goethe-Institutem v Praze. A vracíme se k tématu po jisté době také proto, abychom na obou stranách bilancovali a samozřejmě se vzájemně inspirovali.

 

Můžete být konkrétní a uvést příklad úspěšného bilaterálního projektu?

Je jich spousta a právě jim bude věnována druhá část konference. Připomenu alespoň některé:

Kulturjam - česko-německé výměny mládeže všech uměleckých oblastech.

Čojč  - česko-německé divadelní projekty pro mládež.

Wir 2 / My 2 - Selb + Aš: Hüben und Drüben / Tam i tady - Jan Samec (Galerie umění Karlovy Vary), Hans-Joachim Goller (Galerie Goller)

 

Není ke škodě, že umělecké vzdělávání v České republice je paradoxně rozkročeno mezi dvě ministerstva – školství a kultury?  

Vzhledem k tomu, že ministerstvo školství zastřešuje formální vzdělávání, tedy vše, co se v této oblasti koná v rámci zákona o vzdělávání ve školských zařízeních, a ministerstvo kultury neformální vzdělávání, tj. vše ostatní, jde skutečně o dvě části jednoho systému a obě ministerstva by měla úzce spolupracovat. Evidentně to tak samozřejmé není, jak potvrzuje v loňském roce vládou schválená koncepce účinnější péče o umění, kde je navrženo uzavření - memoranda o spolupráci mezi oběma ministerstvy právě v této oblasti.

 

Všimla jsem si, že konference je akreditovaná jako vzdělávací projekt…

Ano a je to logické, protože spolupořadatelem konference je ministerstvo školství a jeho instituce – Národní ústav pro vzdělávání. V jejich zájmu je, aby učitelé v rámci celoživotního vzdělávání mohli navštívit toto jednání a prohloubit si tak odbornou kvalifikaci. Účastníci konference, především učitelé uměleckých oborů ZŠ a ZUŠ, středních uměleckých škol, pedagogové a umělečtí vedoucí dětských a mladých uměleckých souborů, obdrží osvědčení o jejím absolvování.

 

Byla by škoda o tuto konferenci přijít?

Určitě. Jednak první den bude věnován spektru uměleckého vzdělávání s cílem představit, jak funguje systém a co je jeho posláním v obou zemích. Situaci v celém Německu shrne prof. Max Fuchs z Univerzity Duisburg-Essen, uznávaná autorita v této oblasti. Následovat budou koreferáty o uměleckém vzdělávání v sousedních zemích, Bavorsku a Sasku. Bude zajímavé srovnat, jak systém funguje na globální celoněmecké úrovni a jak v konkrétních spolkových zemích. Znovu připomínám, že tyto země jsou samosprávné a mohou svobodně rozhodovat o tom, jakou strukturu vzdělávání zvolí.

Ve druhé části jednání se přítomní seznámí se společnými projekty, již realizovanými nebo probíhajícími. Následovat bude zasvěcený referát o Česko- německé fondu budoucnosti a možnosti získání podpory z tohoto fondu. Příležitost pro ty, kteří plánují nějaký společný projekt. A druhý konferenční den se účastníci mohou těšit na praktické dílny po jednotlivých oborech umění, včetně literatury, divadla, hudby, tance atd. V rámci každé země budou představeny 1-2 příklady, o nichž se poté bude neformálně diskutovat. Věřím, že diskuse přinese řadu podnětů a inspirací pro všechny, kteří mají zájem o spolupráci. Konference skončí doporučeními pro obě naše ministerstva.

 

Takže ve dnech 22. a 23. listopadu rozhodně nebudete k zastižení?

Určitě ne. Mám na konferenci dvojí úlohu, jednak budu moderovat celý první den a ten následující mám jako moderátorka na starosti dílnu amatérského divadla.

 

Více informací o konferenci na www.umeleckevzdelavani.cz

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: "Jednoho dne se mě Jack zeptal: Jakou barvu má pondělí? Cože? odpověděla jsem udiveně. Ty vidíš dny barevně?" ptala jsem se. Výchova pěti dětí může být pro většinu rodičů velkou výzvou, ale pokud jedno z dětí dostane diagnózu porucha autistického spektra, život začne být chaotičtější, emotivnější, plný fascinujících momentů s dítětem, jehož způsob myšlení je jiný. Carrie Cariello ve své knize nabízí pohled na to, jak probíhal a probíhá rodinný život v situaci, kdy jedno z dětí prožívá věci jinak.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Co se děje
16.10.2018

ČR: Archeologický ústav AV ČR, Brno, v. v. i., Moravské zemské muzeum a Ústav archeologie a muzeologie FF MU pořádají soutěž Zlatý mamut, která vznikla se záměrem zvýšit motivaci k rozvoji kreativních a atraktivních popularizačních aktivit v rámci archeologické vědy.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Soutěže a festivaly
Co se děje
16.10.2018

VĚŽNICE: Cenu naděje pro živý venkov, kterou SMS ČR uděluje v rámci celostátní soutěže Vesnice roku, získala v roce 2018 obec Věžnice z Kraje Vysočina. Vítězná obec od SMS ČR obdrží finanční odměnu ve výši 100 000 Kč.

Celá ČR, Kraj Vysočina
Instituce a kulturní zařízení, Soutěže a festivaly
Co se děje
16.10.2018

ČR: Soutěž o cenu za nejlepší projekt a realizaci obnovy - Památka roku 2018 byla vyhlášena. Cena se uděluje za nejlepší projekt a realizaci obnovy - budovy nebo souboru staveb, které mají významné památkové, architektonické nebo urbanistické hodnoty a jsou nositeli specifického charakteru prostředí. 

Celá ČR
Památky, Soutěže a festivaly
Co se děje
16.10.2018